JAUTĀJUMI UN ATBILDES UZ VISBIEŽĀK UZDOTAJIEM JAUTĀJUMIEM.
Kā
notiek pārvaldības process?
Pārvaldības process notiek uz sadarbības līguma
pamata starp īpašnieku un kompāniju. Līgumā tiek atrunāti sadarbības nosacījumi
un izcenojumi. Pēc līguma noslēgšanas klients nodod kompānijai visu
nepieciešamo īpašuma dokumentāciju (zemesgrāmatu, komunālo pakalpojumu līgumus
u.c.), paraksta īpašuma pieņemšanas-nodošanas aktu un nodod atslēgas. Kompānija
pēc līguma noslēgšanas uzņemas pilnas rūpes par īpašumu - veic īrnieku
piemeklēšanu, skaitījumu rādījumu nodošanu, maksājumu kontroli, tehnisku
jautājumu risināšanu un citus jautājumus.
Uz
kāda pamata kompānija pārstāv īpašnieku?
Kompānija pārstāv īpašnieku uz pārvaldības
līguma vai pilnvaras pamata. Ja īpašnieks ikdienā atrodas ārpus Latvijas, tad
kompānija un īpašnieks vienojas par pilnvaras noformēšanu, lai kompānija varētu
pilnvērtīgi pildīt savus pienākumus attiecībā uz īpašuma pārvaldību. Ja klients
ikdienā atrodas Latvijā, tad pārvaldības pienākumus ir iespējams pildīt bez
pilnvaras, taču jārēķinās, ka īpašniekam nereti var nākties pašam risināt
atsevišķus dokumentu parakstīšanas jautājumus.
Kurš
piemeklē īrnieku/nomnieku?
Īrnieku vai nomnieku var piemeklēt gan
kompānija, gan pats īpašuma īpašnieks. Šāds pakalpojums tiek sniegts tikai
gadījumos, kad īpašnieks to lūdz. Ja kompānija piemeklē īpašumam
īrnieku/nomnieku, tad arī no savas puses sagatavo un saskaņo starp pusēm
īres/nomas līgumu.
Kurš
saņem īres/nomas maksu?
Kompānija izraksta īrniekam vai nomniekam
rēķinu, un apmaksa tiek veikta uz īpašnieka norādīto bankas kontu. Savukārt
īrnieks/nomnieks pārvaldības personālam atsūta maksājuma uzdevumu, lai apmaksa
varētu tikt reģistrēta. Ja klientam pieder vairāki īpašumi, kompānija iesaka
izveidot atsevišķu īres/nomas maksas kontu, lai skatīšanās režīmā (bez iespējām
veikt pārskaitījumus) pārvaldības personāls varētu veikt izrakstīto rēķinu
apmaksas kontroli.
Kas
notiek, ja īrnieks/nomnieks kavē maksājumus?
Mūsu kompānija kontrolē gan komunālos, gan īres
maksājumus. Ja īrnieks/nomnieks kavē maksājumus, kompānija veic attiecīgas
atgādinošas darbības - sarakstes vai telefonzvana veidā. Ja īrnieks kavē ilgāk
par 15-20 dienām, izsakām brīdinājumu par līguma laušanu un dodam vēl pēdējo
termiņu rēķinu apmaksai. Ja termiņš netiek ievērots, laužam līgumu, lai
neradītu īpašniekam zaudējumus.
Kad
tiek maksāti nodokļi no īpašuma izīrēšanas vai iznomāšanas ienākumiem, un kā
tas notiek?
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) tiek maksāts
vienu reizi gadā, sagatavojot iedzīvotāju ienākuma deklarāciju un iesniedzot to
Valsts ieņēmumu dienestā (VID). Ja īpašnieks vēlas, šo pakalpojumu nodrošina
kompānija.
Kāds
ir nodokļa apmērs no nekustamā īpašuma izīrēšanas/iznomāšanas?
Ja īpašuma īpašnieks ir fiziska persona, tad
visizdevīgākais veids ir reģistrēt VID īres/nomas līgumu ar fiksētu nodokļa likmi - 10%. Šajā
gadījumā izdevumos iespējams norakstīt tikai nekustamā īpašuma nodokli (NĪN).
Vai
nodot īpašuma atslēgas kompānijai ir droši?
Kompānija pārvalda vairāk nekā 150 īres un nomas objektu vienības, un
tās reputācija ir svarīgāka par iespēju izmantot nodoto īpašumu ļaunprātīgos
nolūkos. Atslēgas tiek turētas drošā vietā un tiek izmantotas tikai gadījumos,
kad tas patiešām ir nepieciešams - līguma izpildes nolūkos vai avārijas
gadījumos. Arī kompānijas ietvaros pieeja atslēgām ir ļoti ierobežotam personu
lokam.
Kas
visbiežāk izmanto šādu pakalpojumu?
Gan fiziskas personas, gan juridiskas personas
(vietējie un nerezidenti), kuras pašas nevēlas nodarboties ar jautājumu
risināšanu attiecībā uz īpašumu. Visbiežāk tās ir personas ar aktīvu
dzīvesveidu, vai personas, kuras atrodas ārpus Latvijas. Tāpat klientu vidū ir
nelieli attīstītāji, kuriem ir vairāki īpašumi.
Par
kādām papildus izmaksām ir atbildīgs īpašuma īpašnieks?
Īpašnieks ir atbildīgs par visām izmaksām, kas
attiecas uz īpašuma uzturēšanu labā stāvoklī, komunālo pakalpojumu apmaksu (ja
īpašums nav izīrēts/iznomāts), kā arī visu nodokļu nomaksu. Īpašnieka pienākums
ir apmaksāt visus izdevumus, kas saistīti ar neatliekamu jautājumu risināšanu,
piemēram, santehniķa vai elektriķa darbu. Kompānija organizē visu šo jautājumu
risināšanu, lai īpašniekam nebūtu par to jādomā. Tāpat kompānijas pienākums ir
savlaicīgi informēt īpašnieku par nodokļu apmaksu un saskaņot visus
nepieciešamos izdevumus.
Kā
notiek apmaksa par pārvaldības pakalpojumu?
Kompānija izraksta rēķinu par pārvaldības
pakalpojumu vienu reizi ceturksnī - avansa maksājuma veidā. Ja tas ir
namīpašums - tad vienu reizi mēnesī.
Kā
iespējams pārtraukt līgumu par pārvaldīšanas pakalpojumu?
Līguma noteikumi paredz, ka atteikties no
kompānijas pakalpojumiem iespējams informējot par šādu lēmumu 30-60 dienas
iepriekš (atkarībā no līguma). Līgumu ir iespējams pārtraukt bez soda
sankcijām.
Ja jums ir vēl citi neskaidri jautājumi, uzdodiet tos mums: